Prvá časť víťazného návrhu súťaže z roku 2004, revitalizácia opustených, vyvýšených koľajníc nákladnej železnice, ktorá pokrýva 22 blokov po West Side na Manhattane, bola ukončená v júni roku 2009.

James Corner Field Operations bol víťazný tím návrhu medzinárodnej súťaže v roku 2004. Na projekte  “High Line”, neobvykle dlhej (skoro 2,5 km), opustenej nadzemnej dráhy, ktorá pokrýva 22 mestských blokov medzi a cez budovy pozdĺž West Side na Manhattane, spoluprácovali s Diller Scofidio + Renfro, Piet Oudolf a mnohými ďalšími odbornými špecialistami.

 

Ako vedúci projektanti zabezpečovali všetky aspekty projektu vrátane návrhu (od konceptu, po konštrukciu), projektového riadenia, koordinácie a stavebného konania.

Inšpirovaný melancholickou, vzniknutou krásou “High Line”, kde si príroda vzala naspäť raz dôležitú časť mestskej infraštruktúry, sa konštrukčný tím usiloval o znovuvyužitie tohto priemyselného koľajiska do postindustriálneho nástroja pre voľný čas.

 

Zmenou pravidiel stretu medzi životom flóry a chodcami, ich stratégia poľnohospodárskych architektúry – tzv. “agritektúry” kombinuje organické a stavebné materiály v zmes premenlivých rozmerov, ktoré uspokoja všetko to divoké, kultivované, intímne a hyper-sociálne osadenstvo.

 

V ostrom kontraste s rýchlosťou rieky Hudson River Park je priamočiary lineárny zážitok krajiny ktorú tvorí  “High Line” poznačený pomalosťou, rozptýlením a pocitom iného sveta, ktorý uchováva zvláštny, divoký charakter koľajnicového projektu, no napriek tomu nepodceňuje jeho zamýšľané využitie a popularitu ako verejný priestor.

 

Táto predstava sa opiera o celkovú stratégiu vyvinutia nového systému dlažby a výsadby, ktorý umožňuje rôzne pomery tvrdých a mäkkých povrchov, prechody medzi najviac využívanými plôchami (100% tvrdé) do bohato zazelenalých biotopov (100% mäkké), s rôznymi zážitkovými prelínaniami.

Čítajte pokračovanie: High Line – zelené koľajnice New Yorku, časť 2

Fotografie: Iwan Baan

Zdroj: www.dezeen.com