Stánok s rýchlym občerstvením môže byť tiež ekologický a šetriť energiu. S novým konceptom takzvaného „Ekokiosku“ (Ecokiosk) prišiel medzinárodný dizajnový ateliér Bizarreka. Ten navrhol kiosk, ktorý ušetrí majiteľovi náklady na prevádzku, no je priateľský aj k životnému prostrediu.
Na streche stánku sú nainštalované solárne panely, ktoré vyrobia dostatok energie na fungovanie stánku. Žiadne vonkajšie zdroje nie sú potrebné. Strecha stánku umožňuje prirodzenú ventiláciu i dostatočný prienik denného svetla. Kiosk je zhotovený z recyklovateľných materiálov. Použitá voda sa zbiera a recykluje.
Pri návrhu projektu sa vychádzalo z požiadavky zákazníka na nízke náklady a minimálne dopady na klímu.
Viac na:
http://inhabitat.com/ecokiosk/
http://www.yankodesign.com/2011/04/08/ecokios/
Oba citované pramene riešia nasledujúce momenty jazykovo prijateľnejšie:
“Ekokiosk na solárny pohon” – už som na tejto stránke zmieňoval (bytový dom Bike City) vyprázdňovanie pojmov “zelený” a “ekologický” ich simplifikovaným požívaním. Rýdzo formulačne by bolo šťastnejšie nazývať tento objekt “drobnej architektúry” domácim výrazom “predajný stánok” “Ekokiosk” je potom vhodné pokladať za názov (vlastné meno výrobku), ako to vyplýva z citovaného, anglického zdroja, tu sa spomína “forefront”.
Takisto je nezvyklé hovoriť v prípade budovy o pohone,(samotný stánok je stacionárny objekt, napájané budú zrejme spotrebiče, osvetlenie a pod) o “pohone” býva obvyklé hovoriť u mobilných zariadení. Na koniec by som chcel povedať niečo na vrub sémantického vyznenia výrazu “priateľský k životnému prostrediu”,(angl.- eco-friendly, nem. – umweltfreundlich …) ide tu podľa mňa, o vecne nadsadenú snahu vzbudiť dojem subjektivity daného objektu, ktorá je však fiktívna, predmety sa nemôžu s nikým priateliť. Vecne primeranejšie by bolo hovoriť o šetrnosti k životnému prostrediu, avšak slovo šetrnosť má v dnešnej konzumeristickej spoločnosti podozrivé konotácie, evokuje zrejme možnú nedostatočnosť zdrojov azda až chudobu (!)…
To je, povedal by som, príklad kolonizácie reči takrečeno marketingovými, ekonomickými praktikami a záujmami.